Cornelis de Vos var en del af en familie af kunstnere. I 1617 giftede han sig med Susanna Cock, en halvsøster til Jan Wildens, og Cornelis’ søster Margaretha, giftede sig med Frans Snijders allerede i 1611. Snijders var ligesom Wildens aktiv som medarbejder i Rubens' atelier. Hans bror Paul de Vos (ca. 1596-1678) havde også stor succes som maler, alt sammen noget der bidrog til dannelsen af et kunstnerisk miljø omkring Cornelis de Vos.
Cornelis de Vos
Faktaboks
- Født
- 1584, Hulst, Holland
- Død
- 9. maj 1651, Antwerpen, Belgien
Samarbejde med Rubens
Det er dokumenteret, at Jan Wildens og Frans Snijders rutinemæssigt var involveret i Rubens' atelier igennem det andet årti af 1600-tallet. Wildens og Snijders introducerede sandsynligvis Cornelis de Vos til Rubens' atelier mellem 1610 og 1617/18. Umiddelbart efter engageredes han til et samarbejde med Rubens, hvor Cornelis de Vos udførte to malerier til Sankt Pauls kirke i Antwerpen.
Det vides, at Rubens flere gange bad Cornelis de Vos om at lave kopier. For eksempel, ved salget i 1626 af Rubens' samling af kunstværker til hertugen af Buckingham, modtog De Vos 40-48 gylden for at lave to kopier af malerier. Rubens henviste også ofte kunder til ham for portrætter.
Familieportrætter
Cornelis de Vos har malet historiske, mytologiske og religiøse motiver, men kendes bedst som en fremtrædende portrætmaler for Antwerpens bourgeoisi. Således specialiserede han sig i familieportrætter i det store format, fx i Selvportræt med familie, 1621 (Musées royaux des beaux-arts, Bruxelles).
Det var ikke kun de velhavende Antwerpen-familier der blev portrætterede. Han nød også kongelig bevågenhed, og i 1627 blev der bestilt seks kongelige portrætter hos ham, af henholdsvis Filip 4. af Spanien, ærkehertugerne Albert og Isabella, Henrik 3. af Frankrig, Henrik 4. af Frankrig og af Marie de' Medici.
Genfundet kvindeportræt
På Nivaagaards Malerisamling hænger et stort lærred med et Dobbeltportræt af en far med sin søn, malet i 1626. I 2022 blev et kvindeportræt identificeret, som på et tidspunkt indtil begyndelsen af 1800-tallet udgjorde en del af dette familieportræt. Præcis hvornår og hvorfor kvindeportrættet blev skåret fra, vides ikke, og de portrætterede er heller ikke identificerede.
Kunsthandel
På trods af mange aktiviteter som maler fortsatte De Vos med at drive en kunsthandel, og han skabte blandt andet værker specifikt til eksport, primært til Spanien.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.